IP-Strategi
Med forankring i forretningsstrategien
Er viktig for å bevisstgjøre bedriftens styre og ansatte i forhold til prosesser og verdiskapning rundt utvikling.
Vi bistår med utarbeidelse av en IP-strategi som omhandler hva som til en hver tid er viktig å ta stilling til rundt patentering, designbeskyttelse og varemerkebeskyttelse.
I Advice IP har vi utviklet en egen strategimal som omfatter hovedområdene :
1. Utforming av IP-strategi og hvordan sikre IP-rettigheter
2. Hvordan beskytte IP-rettigheter
3. Hvordan vedlikeholde IP-rettigheter
4. Hvordan optimalisere IP-rettigheter
Denne malen understøttes av kjent og vell anvendt kunnskap gjennom et såkalt OOBH-flytskjema som omhandler prosessene Observere – Orientere – Bestemme- Handle.
Hvorfor en IP-strategi
Dette er noe som en bedrift bør løpende analysere i forhold til sine egne innovasjonsprosjekter, nye produkter i både eksisterende markeder og nye markeder og i forhold til konkurrerende bedrifter.
IP-strategien kan og bør inngå i bedriftens kvalitetssystem og brukes aktivt av ansatte i de ulike steg i og rundt utviklingsprosjekter, og i den daglige driften for å sikre at bedriften får mest mulig verdi ut av sine prosjekter.
Hva skal oppnås
- Sikre teknologisk handlingsrom (Freedom to Operate)
- Beskytt egne verdier
- Led de ansatte
- Sikre gode forhold til partnere, leverandører, kunder, osv.
- Bli en effektiv markedsaktør
Jens Andre Northun
Patentfullmektig og Daglig leder
Kontaktperson for IP-strategi-saker
Direktenummer:
+47 413 67 700
[email protected]