IP-Strategi

Med forankring i forretningsstrategien

Er viktig for å bevisstgjøre bedriftens styre og ansatte i forhold til prosesser og verdiskapning rundt utvikling.

Vi bistår med utarbeidelse av en IP-strategi som omhandler hva som til en hver tid er viktig å ta stilling til rundt patentering, designbeskyttelse og varemerkebeskyttelse.

I Advice IP har vi utviklet en egen strategimal som omfatter hovedområdene :

1. Utforming av IP-strategi og hvordan sikre IP-rettigheter

2. Hvordan beskytte IP-rettigheter

3. Hvordan vedlikeholde IP-rettigheter

4. Hvordan optimalisere IP-rettigheter

Denne malen understøttes av kjent og vell anvendt kunnskap gjennom et såkalt OOBH-flytskjema som omhandler prosessene Observere – Orientere – Bestemme- Handle.

Hvorfor en IP-strategi

Dette er noe som en bedrift bør løpende analysere i forhold til sine egne innovasjonsprosjekter, nye produkter i både eksisterende markeder og nye markeder og i forhold til konkurrerende bedrifter.

IP-strategien kan og bør inngå i bedriftens kvalitetssystem og brukes aktivt av ansatte i de ulike steg i og rundt utviklingsprosjekter, og i den daglige driften for å sikre at bedriften får mest mulig verdi ut av sine prosjekter.

Hva skal oppnås

  • Sikre teknologisk handlingsrom (Freedom to Operate)
  • Beskytt egne verdier
  • Led de ansatte
  • Sikre gode forhold til partnere, leverandører, kunder, osv.
  • Bli en effektiv markedsaktør

Jens Andre Northun

Patentfullmektig og Daglig leder Kontaktperson for IP-strategi-saker Direktenummer:
+47 413 67 700
[email protected]